Връзка с нас: office@experience.bg +359 885 945 559
Last Minute Attractions Packets In the water Regional guide

Яхтите и техните предшественици

Търсене в блога
от Study Experience | Публикувано в Културно наследство, Туристически информационен център, Lifestyle |
Все още няма коментари. | 702 прегледа на този пост

Какво е чувството да се качим на модерна яхта?

Яхтите носят радост и удовлетворение на хората, избрали да прекарат почивката си на тях. В днешно време, яхтите са големи, комфортни и масивни. Разполагат с всички удобства, лукс и намират все по-широко приложение в туризма. Всеки любител може да се докосне до изящността им, да се запознае с тяхната история и да бъде запленен от видяното. Хора, изпитвали това незабравимо изживяване, казват, че яхта дава усещане за живот и свобода. Чувството да усещаш шума на вълните толкова близо, да чуваш веещите се платна и да преследваш облаците е неописуемо. Точно поради тази причина яхтения туризъм става все по-пулярен и обичан начин за почивка.

Но как всъщност са се зародили яхтите? За да разберете нещо повече за тях, следващата рубрика проследява тяхната история.

Първите примитивни плавателни средства

В древността, нещата били много по-различни от модерните представи и възприятия за яхтите. Предполага се, че първите плавателни средства са били дървени трупи, грубо овързани с въжета или лиани. За придвижване се използвало дървено гребло или дълъг прът за отблъскване от дъното. Тези салове давали възможност за крайбрежно плаване, но били напълно безполезни за по-дълбоко навлизане в морската шир. Освен това били твърде уязвими от капризите на лошото време. Лодки можело да се направи от всеки един материал, присъщ за дадена местност. За строеж на салове, освен дървени трупи бил използван и бамбукът в Индокитай. Туземците от остров Тасмания правели лодки от корите на големи дървета. Същата технология е използвана от индианците в Канада и Гвиана. Твърде разпространена е и направата на лодки от животински кожи в древна Асирия- били използвани плавателни съдове от надути мехове на кожи от кози или якове. В Бангладеш пък лодки са се правели от изпечена глина. 

На по-късен етап в човешката история се появили първите предшественици на познатите ни днес яхти. За да не бъде заливана от вода палубата, се зародила идеята да се сглобяват все по-големи лодки, които били много стабилни и имали кил.

Корабите в началото на XVI век

В началото на Ренесанса се зараждат два основни типа многомачтови кораби, годни за продължителни океански преходи - карака и каравела. Караката представлявала голям търговски или военен ветроходен тримачтов кораб, присъщ за 16 и 17 век. Използвал се за дълги океански пътувания и транспорт на тежки и скъпи стоки. Можел да събере до 1200 човека. Каравелата бил кораб с платна, много лек и бързоходен. Притежавал само една палуба, обикновено 3 мачти, но съществували и такива с две или четири мачти. Интересна особеност на каравелите е, че кармата им била плоска. Можело да се плува с тях и в реки. Произходът на този кораб вероятно води началото си от средновековните португалски риболовни кораби. Поради високата си маневреност, бързина и устойчивост, са били използвани многократно за експедиции в епохата на Великите географски открития. По-късно стават популярни сред пиратите и каперите, които се нуждаели точно от такова плавателно средство.

Испанската колонизация

При завладяването на страните от Новия свят, испанските конквистадори безпощадно ограбвали и избивали местните туземци със стотици хиляди, а заграбеното злато, сребро, изумруди, индиго, тютюн и захар товарели на галеони. Представлявали големи и масивни военно-транспортни кораби, появили се през 16-ти век и употребявани до 18-ти. Тези забележителни плавателни съдове били тримачтови ветроходни кораби с дълъг бушприт, висока кърмова надстройка и високи бордове. Не се славели с бързина и маневреност, тъй като били тежки и не можели да се използват в по-плитководни басейни. Испанците използвали галеоните, за да транспортират войски и снаряжение за завладяването на Америка, а по обратния път носели съкровища, поради което често ставали обекти на нападения от страна на пирати. Непобедимата армада на Филип II също била съставена в по-голямата си част от галеони. Въпреки численото си превъзходство тя претърпяла поражение при нападението над Англия през 1588 г. Най-известният кораб е „Санта Мария“, с който Христофор Колумб прекосил Атлантическия океан и достигнал Америка. Галеонът с най-колосален размер за онова време бил „Сантисима Тринидад“- притежавал водоизместимост, надхвърляща 2 000 тона. 

Търговските войни между Англия, Франция и Холандия през XVII и XVIII век

В началото на 17-ти век, в борбата за господство на нови морски търговски пътища, се намесили Англия, Франция и Холандия. Търговският флот на Холандия наброявал почти 10 000 кораба, като най-разпространените сред тях били флейт, галера и еверс. Флейтът бил много удобен за плаване покрай бреговете на Северна Европа, тъй като плиткото му газене позволявало да влиза и в устията на реките. Той имал три мачти с прави платна на фокмачтата и гротмачтата и едно скосено платно на бизанмачтата.

През първата половина на 18-ти век, френският флот започнал да разработва нов тип боен кораб, известен като „кораб на линията“, включващ 74 оръдия. Именно този плавателен съд става шаблонът, по който се строят в последствие всички европейски флотилии. Тези кораби били около 56 m дълги и имали екипаж от около 800 моряци и войници. За строителството им били необходими 2 800 дъбови дървета и около 40 километра въже.

От средата на 18-ти век, корабостроенето започнало да се развива с бързи темпове. Появявили се африкански шебеки, венециански трабаколи и буси, гръцки скафи и сакалеви, турски кочерми, маковни и фелуки, английски бертони, френски полакри и баленери, сарацински хебари, многобройни маони, догери, шняви, паландри, марсиляни и още много други. Несъмнено от всички видове кораби, най-известните били венециански трабаколи- големи и масивни, с 3 мачти, носещи се бързо и грациозно във водата. Били използвани предимно за търговия и пренос на различни материали в моретата и океаните.

В края на 18-ти век, любими кораби на фламандските и френските контрабандисти, по-известни под името „морски ловци“, станали люгерите. Люгерът бил тримачтов кораб със скосени платна, който при силен вятър можел да достигне скорост от 15 възела. Люгерите били използвани и по времето на Наполеоновите войни в състава на военните флоти.

Корабния дизайн остава сравнително непроменен през 19-ти век. Индустриалната революция, новите механични методи за задвижване, както и способността за изграждане на кораби от метал предизвика революция в корабостроенето. Дървените конструкции са заменени с метални, а платната отстъпват място на парните двигатели.

Шедьовърът, наречен “Баржата на Клеопатра”

В началото на 19-ти век бил построен най-неверооятният и красив предшественик на модерните яхти. Баржата на Клеопатра бил пищен кораб, конструиран в Масачузетс през 1816 година. Притежавал я лично Крал Камеямея II, който по-късно я нарекъл „Гордостта на Хавай“. Този шедьовър на тогавашното корабостроене, бил създаден за приблизително 50 000 долара и за също толкова обзаведен. Главната кабина била с размери 19х20 метра, облепена с махагонови апликации и инкрустирани дървени ламперии. Мебелите били обшити с червено кадифе и златни дантели,а в кухнята съдовете били от сребро и порцелан. На 6 април 1824 г. Баржата на Клеопатра се разбила в плитък рив, недалеч от заливът Ханалей.

Корабостроенето през XIX и ХХ век

В средата на 19-ти век се появяват т.нар. параходи. Те били задвижвани от парна машина, работеща с въглища и дърва. Съществували речни и океански, както и пътнически и риболовни параходи. Започват да се строяли масово в първата половина на века и постепенно изместват доминиращите дотогава ветроходи. Парата на свой ред доминира като основен начин за задвижване на корабите до средата на 20-ти век. Започват да се конструират специализирани кораби, построени изцяло за нови функции, като за гасене на пожари, спасяване, и за научноизследователска дейност.

През 20-ти век, корабите били задвижвани от двигатели с вътрешно горене. Характерно за тогавашното време е, че харчели много гориво и били шумни. Постепенно плавателните съдове претърпели усъвършенстване и станали по-бързи и надеждни.

Днешните яхти

В наши дни яхтите са красиви, модерни, гостоприемни - такива, каквито сме свикнали да бъдат. Предлагат всички удобства, които клиентите могат да си представят. Има различни видове яхти- малки и големи, пътнически и бизнес. Двигателите им са мощни и големи, а в кабините има достатъчно място за изкарване на една незабравима почивка през лятото! Може да се използват за круизи, партита, делови срещи и релаксация. Доставят голямо удоволствие във всеки един момент, в който сме на тях. Яхтите нямаше да бъдат това, което са, ако не съществуваха предшествениците им от миналото.

Намери хотел на територията

Booking.com

Напишете коментар

Вашето име:

Рейтинг: Лош           Добър

Въведете кода за сигурност от картинката:



Вашият коментар: Note: HTML не е преведен!
Всички права запазени за ЕНСИ Консулт ЕООД. Разработено от Ai Technology Ltd. SEO оптимизация от Ai Technology Ltd..